Radnopravni odnosi u vrijeme epidemije

Svjedoci smo brojnih promjena koje je prouzročila epidemija bolesti COVID-19. Nitko nije bio pripremljen na scenarij koji se danas odvija pred našim očima te u postojećem kaosu pokušavamo ponovno uvesti red i ustrojiti novi način funkcioniranja.

Kada govorimo o radnopravnim odnosima, najčešće postavljeno pitanje je moraju li poslodavci i radnici i za vrijeme epidemije primjenjivati zakone i propise koji vrijede u redovnim uvjetima te u kojoj mjeri se oni mogu ograničiti.

Svjesni potrebe mijenjanja zakonskih okvira kojima bismo osigurali održivost poslovanja pripremaju se izmjene brojnih zakona. Prema podacima koje možemo pronaći na internet stranici specijaliziranog časopisa „Radno pravo“ (http://www.radno-pravo.hr/novosti.cfm?novost_id=78) priprema se donošenje Zakona o uređenju radnih odnosa u okolnostima proglašene epidemije bolesti COVID -19 kojim bi se privremeno za vrijeme epidemije regulirali radnopravni odnosi. Prema navedenom zakonu poslodavci bi za vrijeme trajanja epidemije imali:

  • mogućnost smanjivanja plaće putem pravilnika o radu do minimalne plaće te ukinuti prava radnika na isplatu jednokratnih materijalnih prava;
  • mogućnost jednostranom odlukom naložiti rad na izdvojenom mjestu rada, odnosno naložiti rad kod kuće;
  • mogućnost da donesu odluku o korištenju godišnjeg odmora radnika bez obveze poštivanja roka od prethodne obavijesti od 15 dana,
  • pravo ponuditi radniku dodatak ugovora o radu kojim bi se u vremenskom trajanju važenja odluke o proglašenju epidemije skratilo ugovoreno radno vrijeme, a time i umanjila prvotno ugovorena plaća,
  • pravo drugačije regulirati pravo na naknadu plaće zbog prekida rada do kojeg je došlo zbog okolnosti proglašene epidemije bolesti COVID-19, odnosno imali bi pravo smanjiti naknadu plaće,
  • mogućnost jednostranog isključenja pojedinih odredbi kolektivnih ugovora i dr.

Navednim zakonom privremeno bi se isključile odredbe o primjeni povoljnijega prava za radnika iz članka 9. Zakona o radu (NN 93/14, 127/17, 98/19) kao i obveza poslodavca da se prije donošenja odluka važnih za obveze i prava radnika savjetuje s radničkim vijećem odnosno da ishodi suglasnost od radničkog vijeća. Također se predviđa i ukidanje obveze  periodičkih pregleda radnika na poslovima s posebnim uvjetima rada, za vrijeme epidemije bolesti COVID – 19.

Međutim do stupanja na snagu tog zakona, radnici i poslodavci dužni su se pridržavati trenutno važećeg Zakona o radu (NN 93/14, 127/17, 98/19), Zakona o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 154/14 , 94/18, 96/18) kao i svih drugih propisa kojima su regulirani radnopravni odnosi.

Ovdje ne smijemo zaboraviti da se poslodavci i radnici trebaju pridržavati i preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (https://www.hzjz.hr/sluzba-epidemiologija-zarazne-bolesti/koronavirus-najnovije-preporuke/), odluka Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske (https://civilna-zastita.gov.hr/odluke-stozera-civilne-zastite-rh-za-sprecavanje-sirenja-zaraze-koronavirusom/2304) kao i odluka drugih nadležnih tijela.

mr.sc. Silvija Marasović Bajuk,

silvija.marasovic@vedris-partners.hr

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *