Lideri pod maskama

Rad u vrijeme pandemije korona virusa poziv je ne samo na reviziju svih postojećih odluka i planova nego i donošenje brzih odluka i novih strategija za koje se još nitko nikada prije u modernom svijetu nije pripremao.

Lideri se svakodnevno suočavaju sa potrebom za donošenjem brzih odluka. Donošenje pravih odluka u kriznim situacijama ističe najbolje lidere. No kako voditi pod maskom, u jeku pandemije i krize? Kako voditi ljude i timove na daljinu?

Živimo i radimo u VUCA svijetu u kojem se promjene dodatno ubrzavaju (skraćenica za Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity – u prijevodu Promjenjivost, Nesigurnost, Složenost, Dvosmislenost). Biti dobar lider u takvom svijetu znači i pogriješiti. Uče nas da se na pogreškama najviše nauči i da se tako najviše razvija izvrsnost. Opraštaju li se pogreške liderima? Neka od teških pitanja s kojima se lideri danas suočavaju su: treba li otpustiti radnike? Koliko? Koje? Koliko dugo ćemo moći isplaćivati plaće? Što sa zalihama? Treba li zatvoriti tvrtku?

Kriza koju neki zovu Korona, neki COVID-19, nije kriza koja pogađa samo poslovni svijet, ili samo privatni, ili samo neku ili nekoliko zemalja, ili samo jedan kontinent. Ovo je kriza svih kriza. Globalna kriza. Ova kriza prije svega dotiče svakog pojedinca. Svaki čovjek, pa čak i onaj najhrabriji, najbogatiji, najzaštićeniji, najpametniji, može u ovakvoj situaciji osjetiti strah i zabrinutost za svoje najbliže i sebe, frustraciju, nemoć, a neizvjesnost što će biti, kako i što činiti i otkuda krenuti može ga paralizirati.

Usprkos svemu, svaki dan svjedočimo sjajnim dobrovoljnim ponudama za pomoć, uslugama, donacijama proizvoda, proizvodnjom proizvoda koji nikada prije nisu bili proizvedeni u tim organizacijama (npr. maske i viziri za lice, dostava starim i nemoćnima, volonteri pripremaju krevete za nove oboljele, psihološka pomoć, coaching). Takve inicijative stižu od mikro i malih poduzetnika koji proizvode u svojim sobicama, rade online preko video platformi, ali i od velikih kompanija čiji inženjeri ne znaju ne biti inovativni i bez izazova tako da i od kuće šalju prijedloge kako i čime pomoći, pa čak i proizvode na 3D printerima. Svi oni žele činiti pravu stvar. To su primjeri liderstva koje se trudi činiti ono što je bitno i hitno i što neodgodivo treba, uzima stvari u svoje ruke i dokazuje da posao može biti pokretačka snaga koja rješava hitne krizne potrebe. To je liderstvo sa srcem za višu dobrobit, svrhom i humanošću i ono ne prepoznaje strah i nedoumicu.

Izvrsno liderstvo demonstrira nedvosmislenu, čistu, konzistentnu i transparentnu komunikaciju, bez uljepšavanja i uvijanja. I to ne samo javno u medijima, nego još i više sa zaposlenicima. Komunikacija sa radnicima o njihovim konkretnim i pojedinačnim potrebama, neovisno o tome radi li se o ohrabrivanju, osiguranju uvjeta i tehnologije za rad od kuće, organizacija psihološke pomoći pojedincima koji se teže nose sa stresom, skraćeno radno vrijeme i mnoge druge.

Briga o klijentima i komunikacija sa kupcima o mogućnostima prilagodbe kako bi im se omogućilo korištenje usluga i proizvoda u sigurnim novim uvjetima, neovisno radi li se o dežurstvima na limitiranim lokacijama, dostavama ili prijelaz na digitalnu/video komunikaciju ili možda čak kombinaciji svega navedenog.

Komunikacija sa dobavljačima i traženje rješenja za sve strane, zahtijevaju prilagodbu, kreativna rješenja na svim razinama, a često i odustajanje od uvjeta na kojima se do nedavno inzistiralo.  Na kraju sve državne i gradske službe morat će se reorganizirati jer dosadašnji uvjeti rada i pružanja usluga više jednostavno neće biti održivi, a transformacija koja će se paralelno na tržištu događati vjerujem da će naprosto istisnuti zastarjele obrasce rada javnih uprava i neće više funkcionirati.

Ova pandemijska kriza će testirati mnoge lidere. Pokazat će kakvo je zaista njihovo vodstvo i koja je njihova pokretačka snaga i motivacija. Pokazat će koliko su njihove riječi ono što doista žive i provode. Sigurno je da je vrijeme za teške odluke i da iako je svaka kriza vremenski ograničena, danas ne znamo koliko će dugo trajati i kakve će sve moguće dodatne izazove pred sve nas staviti. Vrijeme je kada će lideri i tvrtke biti promatrani i prosuđivani kroz postupke prema svojim zaposlenicima, klijentima, dobavljačima i svim ostalim dionicima – postupke kojima će demonstrirati svoja uvjerenje i svrhu zbog koje rade i isporučuju baš takve proizvode i usluge kakve su obećali u svojoj izjavi brenda („brand promise“).

Ovo je vrijeme u kojem svatko od nas treba biti lider i prvenstveno voditi sebe kako bi onda mogao voditi i druge. Ako već nismo, sada je trenutak da postavimo sebi neka ključna pitanja:

Razmišljam li o sebi i postavljam li sebi teška pitanja?

Kako razgovaram sa sobom?

Što danas trebam (na)učiti kako bih sutra bio bolji lider?

Kome služi ili pomaže posao koji radim?

Koje korake trebam poduzeti danas kako bih pomogla budućim generacijama i našoj djeci?

Kako ću mjeriti i ocijeniti učinak onog što činim?

I na kraju,  što je to po čemu želim da me pamte?

Jedno je sigurno. Svijet se mijenja svakog dana, a svaka kriza, kao i ova, ubrzava promjene i naš razvoj svijesti usporedo s tehnologijom i načinom rada.

Staviti na prvo mjesto svrhovitost i humano vođenje, kako zaposlenika tako i kupaca i dobavljača, a istovremeno graditi partnerstva i održavati balans u ekologiji sustava bit će način na koji postavljamo temelje za održivost u ovom i vremenu koje dolazi.

Ksenija Genc Novak, mag.oec.MBA

ksenijagencnovak@gmail.com

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *