Strpljiv spašen

Strpljenje je često podcijenjena vrlina ili možda bolje rečeno vještina. U današnjem užurbanom svijetu čini se kako nema više mjesta za strpljenje. Nedostaje nam vrijeme za razmišljanje, čitanje  knjiga,  kvalitetno donošenje odluka i nerijetko možemo imati osjećaj kako nam vrijeme poput pijeska izmiče iz ruku.

Međutim, nema velikih stvari i velikih rezultata bez strpljenja. Strpljenje nam je potrebno  kako bismo zavidali rane ili se oporavili od bolesti te manjih i većih životnih nedaća. Također, neke stvari je nemoguće postići bez strpljenja poput postizanja dugoročnih ciljeva, rađanja i odgoja djeteta, razvoja kvalitetnih odnosa s drugima, postizanja vrhunske sportske forme, vrhunskih rezultata u sportu ili zanimanjima kao što su medicina, pravo, inženjerstvo, umjetnost, ali i mnogih drugih.

Strpljenje je zapravo naš kapacitet za toleranciju odgode, poteškoća i smetnji kojima smo izloženi bez uzrujavanja ili ljutnje. Njegovanjem ove vještine jačate svoju mentalnu čvrstoću i osiguravate si život s manje stresa, tjeskobe i frustracija.

Nestrpljenje može značajno remetiti kvalitetu vašega života, rezultirati ishitrenim i loših odlukama, ali se i vrlo negativno odraziti na vaše odnose s drugima. Također, nestrpljenje uzrokuje stres koji se može manifestirati na fizičkom planu te uzrokovati mišićne tenzije, plitko disanje, glavobolje i gubitak fokusa.

Vježbanjem strpljenja direktno utječete na smanjenje nivoa stresa, postajete sretniji i zdraviji, u mogućnosti ste donositi pametnije i bolje odluke i uspješnije upravljati konfliktima. Također, strpljenje pozitivno utječe na kvalitetu Vaših odnosa kroz razvoj razumijevanja, pomaže Vam u razvoju empatije prema sebi i  drugima, ali i razvoju pozitivnog stava. Možemo slobodno reći kako je strpljenje ujedno put u emocionalnu slobodu i jedan od glavnih ključeva ostvarenja sreće i uspjeha u životu.

No, kao što stara izreka kaže „Rim nije izgrađen za jedan dan“, tako je i za razvoj strpljenja potrebno vremena.

Kako vježbati strpljenje

  • Vodite bilješke. Prva i najvažnija strategija razvoja strpljenja jest vođenje bilješki. Mjesec dana marljivo zapisujte koje su stvari koje Vas bacaju iz takta, koje su misli koje Vam prolaze kroz glavu i kako se osjećate. Za početak trebate bolje upoznati svoje nestrpljenje kako biste s njim mogli lakše upravljati.
  • Duboko dišite. Svaki puta kada osjetite nestrpljenje duboko udahnite i vrlo polako izdahnite i tako nekoliko puta sve dok ne osjetite mir. Najčešće su dovoljna tri duboka udaha i izdaha kako biste osjetili smanjenje frustracije.
  • Brojite do 10. To doista funkcionira. Ukoliko osjetite ljutnju i frustraciju, pokušajte vrlo polako brojati do 10 prije nego poduzmete neku nepromišljenu akciju ili reagirate na neodgovarajući način
  • Generalno usporite. Pokušajte sve što raditi sporije nego inače. Sporije hodajte, sporije jedite, sporije pričajte unatoč tome što osjećate laganu frustraciju kada to činite.
  • Uzmite trenutak odmora. Ako osjetite nestrpljenje, prošećite nekoliko minuta. Uzmite odmor od situacije. U većini slučajeva je dovoljno 5-10 minuta kako biste se smirili i odlučili kako ćete adekvatno reagirati i što ćete učiniti.
  • Sagledajte širu sliku i obratite  pažnju na stvari koje su doista važne. Ponekad se urzujavamo zbog malih stvari, koje dugoročno nisu važne. Stavite stvari u perspektivu i zaustavite se na vrijeme, prije nego požalite.
  • Naučite mindfullness meditaciju. Ovu meditaciju možete koristiti usred frustrirajuće situacije. Može Vam i pomoći kako pronaći mir u sebi i biti prisutni u trenutku,  a ne zahtjeva previše vremena. Ne trebate ići na tečaj kako biste je svladali. Postoji pregršt besplatnih aplikacija i primjera kako je svladati, koje možete pronaći na internetu.
  • Složite si male rituale koje radite kada se nađete u gužvi ili čekate u redovima. Možete ponijeti sa sobom knjigu ili glazbu i naučiti prihvaćati takve trenutke kao normalne. Možete i samo uživati u pogledu i svemu što vas okružuje u tom trenutku.
  • Vježbajte odlaganje zadovoljstva. Kada želite pojesti dodatnu kockicu čokolade, kavu ili kupiti sedmi par cipela – stanite i dobro razmislite je li Vam je to uistinu potrebno.
  • Naučite aktivno slušati druge ljude s empatijom. Kada netko priča, nastojite biti prisutni i slušati što osoba govori, bez završavanja rečenica ili odigravanja nastavka filma u svojoj glavi. Reflektirajte i pokažite suosjećanje i empatiju.
  • Smijte se. Ponekad je samo potrebno podsjetiti se kako nitko nije savršen i kako je važno uživati u vremenu provedenom s najdražima. Život bi trebao biti zabavan i opušten.
  • Reagirajte iz ljubavi. Umjesto reakcije iz ljutnje, naučite reagirati iz ljubavi. Prilika za vježbu je mnoštvo. Od trenutaka kada Vaše dijete prolije nešto po Vašem omiljenom stoljnjaku, do poslovnih situacija.
  •                    prije nego pošaljete mail, sms ili u ljutnji nazovete osobu. Teške riječi se teško zaboravljaju i može Vam kasnije biti žao.

I za kraj, uzmite si vremena. Nemojte biti nestrpljivi u vježbanju strpljenja. Pokušajte neku od predloženih strategija i dajte joj dovoljno vremena kako bi Vam dala rezultate.

 

Mirta Fraisman Čobanov, MBA, leadership coach & psihoterapeut

mirta@partus-akademija.com

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.